dMuvii Channel

dMuvii

Monday, July 25, 2011

Menghasilkan Home Video (1)

Tutorial dan sumber-sumber untuk peminat Home Video:
  • Home video tutorial, rancangan jangka panjang, pelan jangka pendek, Tips
  • Tajuk, buih Ucapan (Bubble Speech), Muzik 
  • Video Hari Lahir
  • Contoh Home Video

Pengenalan: Genre Home Video

Home Video memberikan sumbangan penting dalam kerja-kerja media. Walaupun sebagai hobi amatur, ia adalah satu genre yang serius dengan kepentingan budaya yang hebat. 

Malangnya, banyak Home-Video gagal untuk mencapai tujuan itu. Kita semua tahu bagaimana bosannya menonton Home Video yang tidak berjaya menarik perhatian. Kenapa ada sesetengah Home Video dapat dihasilkan dengan begitu baik sekali sehinggakan kita menjadikannya rujukan untuk membuat Home Video seperti itu?

Jawapannya mudah. Orang yang menghasilkan Home-Video yang berkualiti tinggi mempunyai dua kemahiran kritikal:
  • Kecekapan dalam kerja-kerja kamera. 
  • Keupayaan untuk merumuskan dan bekerja untuk merancang.
Tutorial dalam seksyen ini mengandaikan bahawa anda mempunyai kemahiran kamera asas. Jika anda tidak pasti tentang perkara ini, lihat tutorial kamera video kami - anda perlu biasa dengan kebanyakan topik utama yang dibincangkan. 

Nota: Untuk membuat video yang ada "kelas",  anda juga akan perlu untuk mengedit rakaman, tetapi ia tidaklah menjadi bencana jika anda tidak mempunyai kemudahan mengedit. Kemahiran asas kamera dan merancang akan cukup untuk membuat perbezaan besar.

Sebaik sahaja anda telah memahami peraturan kerja kamera, anda sudah bersedia untuk mewujudkan satu pelan untuk produksi video rumah yang lebih menghiburkan dan bertahan lama...

Tutorial ini sesuai untuk orang-orang yang sudah selesa dengan kerja kamera. Sebelum permulaan, anda perlu biasa dengan setiap perkara-perkara berikut:

    Operasi kamera Asas (fokus, iris, White-Balance, dll.)
    Konsep framing, komposisi, dan peralihan (transition)
    Jenis asas rakaman (Wide-shot, Close-Up, keratan, dll)

Saya akan sambung tutorial ini di minggu hadapan di bawah tajuk "Perancangan Jangka Panjang". Jangan lupa Subscribe dan Follow blog ini! Terima kasih... 

1 comment:

  1. bro.. nk tunjuk ajar.. wa minat bidng (perfileman) ni.. tp tkde ilmu

    ReplyDelete